Posten planerar att stänga sina 337 företagscenter, och hänvisar istället sina kunder till dom 1700 postombud sin finns. Samtidigt vill man utvecka Postens internettjänst.
Postens företagskunders affärsrelaterade besök på företagscenter har kraftigt minskat under de senaste åren. Många företag väljer idag att sköta sina affärer med Posten via internet och redan idag utför 250 000 företag sina postärenden hos ett postombud.
Detta plust att Postens egen undersökningar visar att dessa företag är mycket nöjda med den service och tillgänglighet som postombuden erbjuder, gör att Posten nu planerar att stänga sina 337 företagscenter.
- Den digitala revolutionen har i grunden ändrat såväl företag som privatpersoners sätt att kommunicera och göra affärer och Posten måste precis som alla andra företag anpassa och utveckla verksamheten efter våra kunders nya vanor och beteenden. Därför utvecklar vi vår internetkanal och erbjuder våra företagskunder hela vårt risktäckande nät av postombud som samtidigt förstärks ytterligare. Därmed förenklar vi för våra företagskunder samtidigt som vi kan ge fortsatt god service med högre tillgänglighet, säger Andreas Falkenmark, affärsområdeschef Posten Meddelande.
Postombud kommer att utbildas och certifieras i företagsspecifika frågor. Servicen till företagskunder kommer även att stöjdas genom personliga kundansvariga innesäljare och kundtjänst. För avtalskunder med stora sändningar kommer det att finnas speciella inlämningsplatser.
Företag med postbox kommer i flertalet fall hämta sin post i en postbox hos ett postombud. Där det idag finns stora boxanläggningar, och det är svårt att hitta externa postombud som har möjlighet att få plats med boxarna, kommer Posten driva postombud i egen reg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar