tisdag 1 mars 2011

tisdagen den 1 mars 2011 kl 15:06

Simrishamn

Lite snö skrämmer inte en riktig brevbärare

I 40 år har Mats Kaldvee varit brevbärare och bara en gång minns han att han fått ställa in.

– Jag tror bara det hänt en enda gång. Det var 1987 och den dagen var det så mycket snö och blåst att vi inte kom ut med postbilarna från kontoret.

– I dag är det inga problem, fast det verkar mest bara som det är vi brevbärare och reportrarna på tidningen som är i tjänst. På stan är det ganska så tomt.

Nej, något hinder för att vara i tjänst tycker inte Mats Kaldvee att snön utgör. Även om den blåser friskt omkring och han inte kan använda cykeln mer än att förvara försändelserna på. Att trampa är hart när omöjligt.

Hur länge ska du vara ute i snökaoset?

– Det tar mig väl tre-fyra timmar att dela ut i dag.

Fryser du inte?

– Faktum är att problemet snarare är att jag är för varm. Överdragsbyxorna skyddar väl, mössan kan jag dra ner över öronen och skjortan den knäpper jag gärna upp!

– Och ansiktet värmer jag med skäggstubb!

Säger Mats Kaldvee och rusar vidare Storgatan ner när snön yr som värst.

Jea Jonsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar