måndag 7 februari 2011

7 februari kl 17:27

Hallsberg

Hallsbergs kommun planerar för att postterminalen ska ligga i direkt anslutning till Västra stambanan i ett område mellan Hult och Tomta. Norr om spåren ligger Hallsbergsterminalen, Sveriges snabbast växande kombiterminal.
ILLUSTRATION: HANS LINDBERG, HALLSBERGS KOMMUN.
Hallsberg ligger bäst till för
att få postens nya terminal
HALLSBERG Postens planerade sorteringsterminal kommer allt närmare Hallsberg. Men kommunen får vänta på beslutet till början eller mitten av december.
– Vi jobbar bara med Hallsberg just nu, säger Anders Åhman, chef för Postens Örebroregion.
– Men det är en mycket stor investering och en hel del frågor om teknik och ekonomi återstår innan vi kan besluta om vi ska fullfölja planerna på en ny stor och centralt belägen sorteringsterminal eller om vi ska fortsätta som i dag med terminaler i bland annat Karlstad och Västerås. Vår nuvarande bedömning är att Postens koncernledning tar beslut i frågan i slutet av året, tillägger han.
Varför har beskedet flyttats fram från september?
– För att få ett så bra beslutsunderlag som möjligt.
Beskedet att konkurrenterna om terminalen är borta får förstås Hallsberg att jubla. Och upprätta ett planprogram för ett 100 000 kvadratmeter (ungefär 14 fotbollsplaner) stort område intill Västra stambanan mellan Hult och Tomta, ett stenkast från den gamla europavägen mot Göteborg.
– Det bor ingen på området, men vi har haft ett informationsmöte med markägare och andra berörda, berättar stadsarkitekten Hans Lindberg.
Snabb spåranslutning till stambanan har varit avgörande för Postens beslut.
– Målet är ju att föra över långväga transporter från flyg och bil till järnväg. Därför krävs ett läge efter stambanan något så när mitt i Sverige, säger regionchefen Anders Åhman.
– Det kan liknas vid en Formel 1-depå där tågen bromsar in för ur- och i lastning under 15–20 minuter, inskjuter stadsarkitekten Hans Lindberg. Det läget finns bara i Hallsberg, tilllägger han.
Vad händer med Hallsbergs planer om Posten inte bygger en ny terminal?
– Vi gör det här för att ha en beredskap när Posten tar sitt beslut. Om beslutet blir negativt för kommunen avslutar vi troligen planarbetet, svarar Hans Lindberg.
I potten ligger ungefär 350 arbetstillfällen eller lika många nya hallsbergare om medarbetarna i Karlstad och Västerås nappar på erbjudandet att flytta med

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar